Dnes je čoraz populárnejšie skupovať byty a nehnuteľnosti a následne ich predávať za vyššiu cenu.
Každý realitný agent alebo developer vie, že na predaj nehnuteľnosti nestačí len moderná stavba s oknami na juh a západ. Ku každému predaju je potrebné pristupovať s marketingovým myslením a ani pri predaji nehnuteľností to nie je výnimka. Jadro je už v tom, ako nehnuteľnosti zariadite, akú atmosféru bude vytvárať a v neposlednom rade aj to, ako ju nafotíte.
Skrátka – dobrý home staging môže byť veľkým pomocníkom pri predaji nehnuteľnosti za správnu cenu. V dnešnom článku sa pozrieme, o čo sa vlastne jedná, ako k nemu pristupovať a či nám naozaj môže pri predaji pomôcť.
Čo je to home staging?
Koncept home staging prišiel do Európy zo Spojených štátov a rýchlo sa stáva populárnym aj u nás na Slovensku. Pochádza z anglických slov “home” (=domov) a “stage” (=naaranzovať). Logicky ide teda o zkrášlenie domu tak, aby v potenciálnom záujemcovi o kúpu domu alebo bytu vyvolal pocit, že práve toto je jeho vysnívaný domov, v ktorom si môže plniť svoje sny a kvalitne žiť.
Ako na home staging
Ak predávate nehnuteľnosť a chcete pristúpiť k home stagingu, môžete si vybrať z dvoch možností – home staging zariadiť sami, alebo si zaplatiť profesionála.
V prvom prípade vás to samozrejme vyjde lacnejšie (relatívne), pretože za služby nikomu neplatíte. Musíte však počítať s tým, že home staging dokáže zabrať naozaj veľa času a vyžaduje isté oko pre dizajn a detaily.
U konzultanta vás to samozrejme niečo bude stáť za jeho služby, ale väčšina premýšľania bude prenesená na ramená niekoho iného, než sú tie vaše. Na druhej strane sa môže stať, že sa s názormi svojho dizajnéra nezhodnete, alebo vás bude tlačiť do kúpy drahého nábytku, vymaľovania všetkých izieb drahými farbami a podobne.
Home staging vo vašich rukách
Veľmi dôležité je dbať aj na detaily. Aj malá prasklina na stene, neutesnený kvapkajúci kohútik a špinavé okno môžu mať nepriaznivý dopad na celkový dojem z vašej, inak krásnej, nehnuteľnosti.
Čo sa týka nábytku, vyhnite sa krikľavým farbám a príliš “preplácanému” prostrediu. Najlepšie je zvoliť neutrálné farby a nábytok, ktorý spolu bude ladiť a vyvolá v záujemcovi pocit domova a pokoja.
Zbaviť sa starých vecí
Ak sa snažíte predať nehnuteľnosť, určite by ste nemali nechávať v priestore starý nábytok alebo koberce a iné lapače prachu po prarodičoch. Dom má voňať novotou a navodiť v nás pocit, že práve tu môžeme začať náš nový život. Ošúchané tapety by v nás tento pocit pravdepodobne nevyvolali.
Minimalizmus môže tiež pomôcť
Minimalizmus je veľmi obľúbeným štýlom dnešnej doby a pri predaji nehnuteľnosti môže značne pomôcť. Ak totiž priestor príliš zaplníte, nemusia sa tak ukázať priestor a možnosti, ktoré dom ponúka.
Novému potenciálnemu majiteľovi je tak znemožnené premýšľať, ako by si priestor zariadil podľa svojho vkusu, kam by sa čo mohlo dať, kde by sa dal zavesiť ten či iný obraz a podobne. Pristupujte teda k zariadeniu skôr skromným dojmom, ale zároveň z vášho útulného hniezda neurobte prázdny byt.
Svetlo ako základ úspechu
Nie je žiadnym tajomstvom, že presvetlené a otvorené priestory s teplými farbami v nás vyvolávajú pocit pokoja, pohody a bezpečia. Je preto potrebné k tomuto faktu pristupovať aj v prípade home stagingu. Roztiahnuť závesy a zabezpečiť správne svetlá na osvetlenie celého priestoru je rovnako dôležité ako pekný nábytok a dekorácie.
Fotografovanie pre inzerát
Keď chcete dom predať, je samozrejme potrebné podať inzerát. Ten sa dnes vo väčšine prípadov dáva online, či už na sociálne siete, vaše webové stránky alebo na stránky určené priamo pre inzeráty.
K tomu ale samozrejme nestačí len popis vašej nehnuteľnosti – kupujúci chce vidieť, ako nehnuteľnosť v skutočnosti vyzerá, alebo by mohla vyzerať.
Máte dve možnosti – investovať do kvalitného fotoaparátu a svetiel, alebo si najať profesionálneho fotografa, ktorý vám s týmto zdanlivo ľahkým úkolom pomôže. Je tu totiž potrebné mať naozaj oko pre detail a vedieť, čo chce zákazník vidieť.
AI ako pomocník
Home staging už však nemusí byť tak časovo a finančne náročný na realizáciu. Stále populárnejšie je využívanie AI v rôznych oblastiach každodenného fungovania a už sa využíva aj v home stagingu.
Vo virtuálnom home stagingu stačí nafotiť priestory, ktoré chcete predať, a digitálne pridať nábytok a doplnky. Kupujúci tak získa predstavu o tom, ako by dom či byt mohol vyzerať a vás to nebude stáť takmer žiadne peniaze.
Zdroje: Deník
Kamila Tomková je vášnivou čitateľkou kníh – najmä tých s fantasy tématikou, ale nepohrdne ani klasickou literatúrou. Vo svojom voľnom čase rada varí a skúša nové recepty, alebo trávi čas so svojimi najbližšími a priateľmi nad pohárom dobrej kávy či vína. Písanie ju sprevádza od základnej školy a snaží sa vo svojom koníčku stále zdokonaľovať.